CV

S O L O   S H O W S
2011
Vårutstilling hos Artgate, Sandvika, Norway.
«Pink Clouds», Kunstmarked.no, Sandefjord. 
2010
«Min längtan är bara du», Galleri Athene, Drammen.
Sommerutstilling, Skåtøy Galleri.
«Drømmeutstillingen», Galleri Havstad, Drøbak.
«Ko-utställning för barnen!», Galleri Puckeln, Stockholm.
2009
«Nummerert og signert», Galleri Athene, Drammen.
«Nattønske». Galleri Giga, Stord.
«The cows and the birds», Galleri Toniton, Larvik.
«Cows and birds», Galleri Graff, Askim.
«Vårslepp 09», Galleri Syningen, Ål.
«Kult å være ku i Rindal», Trollheimsfjøset. Åpning ved landbruks- og matministeren.
2008
«Kokonst», Borregården, Sverige.
«Ku i nord», Galleri Krane, Tromsø.
«Langt, langt borte», Galleri Athene, Drammen.
«Månedens utstiller» i Sande Rådhus.
2007
«Bykuer», Lille Galleri Athene, Bergen.
«Førjulskuer», Overhalla Kunstlag.
«Sommerkuer», Sande Kunstforening.
Festvalutstiller, Galleri Rosendal.
«Larvikuer», Larvik Kunstforening.
Stemneutstiller i Hareid Kunstlag.
«Gunilla Holm Platou», Galleri Tempera, Haugesund.
2006
«Kuer og ikkekuer», Galleri Graff, Askim.
«Nye akvareller», Galleri Athene, Drammen.
«Nye akvareller», Galleri Elenor, Oslo.
«11 aper, fire hunder og en del kuer», Galleri Dreyer, Lillehammer.
2005
«Apestreker», Galleri Brunner/Bank, Drammen.
2004
«Ku-humor», Tingvoll Kunstforening.
«Ku-humor», Galleri Pingvin, Oslo.

S E L E C T E D   G R O U P   S H O W S
2011
Valdres Kunstforening. Karmsundutstilliningen. Rana Kunstforening. Galleri Bi-z. 
Kunstværket. Hole artcenter.
2010
Søgne Kunstlag, Galleri Rosendal, Galleri Thrap. Ryvarden Fyr.
2009
Rælingen Kunstforening, Galleri Bi-z. Galleri Rosendal. 
Haugalandsutstillingen. Galleri Åsgårdstrand.
2008 
Rælingen Kunstforening. Galleri Elenor. Molde Kunstforening. Atelier Skåra.
2007
Hole Art Center. Galleri Hervold. Galleberg Godshus. Kunst Rett Vest. 
Galleri Brunner/Bank! Galleri Elenor. Hurum Kunstlag.
2006
Molde Kunstforening. Galleri Bi-Z. Nes Kunstforening. Ørsta Kunstforening. Cow Parade Telemark.
2005
Drammen sykehus.
2004
Drøbak Kunstforening. Galleri Dreyer, Lillehammer. Gulden Kunstverk. Galleri Sjøsprøyt, 
Svalbard. Haustfargefesten Gålå. Galleri Godshuset, Røyken.
2003
Drammen Museum, BBKs årlige utstilling. Larvik Kunstforening.


M I S C.
2012 Launch of the greeting cards collection «Charm Farm». Distributed by Papirkompaniet.
2011 Launch of Gunilla-ware. Bamboo products with my design.
2011 Released the books: «Kjærlighet» & «Vennskap» on Schibsted Forlag. Poems by Dag Evjenth.
2009 Designed Reflector of the Year for The Norwegian Council for Road Safety (Trygg Trafikk).
2007 Designed fabric pattern for Cheery Blossom Scandinavia. 
2006 Released the book: "Kupermann med venner", Schibsted. Poems by Dag Evjenth.


P R I V A T E   a n d   P U B L I C   C O L L E C T I O N S
Melk.no, Drammen Kommune, Kiwi-gruppen, Rema 1000, Nordisk Film, Sande Kommune, B2 butikker, Ellevilla Bed and Breakfast, Sentrum Legekontor, Det Norske Veritas, Drammen Kunstforening, Galleri Pingvin, Galleri Dreyer, Paradox Film, Sentrum Legekontor i Drammen, Lillehammer Kommune, Drammen Barnehage, Galleberg Barnehage, Finstad Gård, Synnøve Finden. Drammen Fylkeskommune. Barnehuset, Oslo Kommune. Viking Footwear.

W O R K
2005- Daglig leder Galleberg Godshus
2002 - Painter
2005 - 2006 Art reporter, Kanal24 (radio)
1996 - 2002 Host and editor, TV2
1995 - 1998 AD assistent: Saatchi&Saatchi Barcelona/Spain,
Saatchi&Saatchi Norway, JBR McCann Norway, Bates Backer&Spielvogel.

E D U C A T I O N
1993 – 1995 Art Direction – Westerdals Reklameskole.
1991 – 1993 Art- and Design College.
1990 – 1991 Tegning Form og Farge, Linnesvollen Skole.


O M   KU N S T E N   M I N
Idéen til kuene mine kom da jeg jobbet i Spania i 2003, og det begynte som noe jeg syslet med på si på kveldene. Før dette hadde jeg kun jobbet med naturalistisk fremstilling av kuer. Folk lo da de så de rare kuene mine, og nå har det blitt de små, komiske (og noen ganger melankolske) kubildene jeg lager og selger mest av. Jeg har nok laget over 750 kubilder til nå (januar 2012). Skissebøkene er fulle av nye idéer, så jeg går ikke tom på en stund. Min bror (som forøvrig har laget nettjenesten yr.no, så jeg er er veldig stolt av ham) laget et program som plukket ut alle ord i norsk som inneholder bokstavene "ku". Det ble 13.000. Da er også bøyninger som "kunstløpkonkurransen" med.. Min mann er designer og har kommet opp med mange skisser som jeg deretter lager en original av (veldig stolt av ham også, han lager bl.a. filmplakater og barneklærne "Ugly Children's Clothing"). 


Fra og med 2009 har jeg også jobbet med fugl som motiv. Halvparten av Europas fugler har blitt borte siden 1980, så dette har blitt et veldig viktig tema for meg. Vi må verne mer natur og vedlikeholde kulturlandskap slik at fuglene kan fortsette å leve sammen med oss. Utstillingen «Rødlista» (Fineart april 2012) er begynnelsen på en ny måte å jobbe på for meg. Jeg har samarbeidet tett med forsker ved Norsk Institutt for Skog og Landskap, Christian Pedersen, som har doktorgrad i økologi, og lært utrolig mye det siste året. Det har også blitt plass til humoristiske fuglebilder, disse så sitt lys våren 2012.

Jeg vil at tegne- og maleprosessen skal være flytende og fri, og at jeg føler meg i ett med materialene. Jeg liker det best når bildet er spontant, lekent og naivt. Hvis jeg får til den barnlige tilnærmingen, blir jeg ofte gledelig overrasket over hva som skjer underveis i prosessen. Det er mye av det som driver meg: å finne disse små, underlige (lykke)stundene hvor øye, hjerte, hånd, kunnskap og erfaring jobber sammen uten for mye selvbevisst, detaljstyrende tankeknot som forstyrrer. 

No comments:

Post a Comment