Purresaken i media

Den 1. mai la jeg ut et innlegg på Facebook om overemballert purre. Det var min mor som ville at jeg skulle legge det ut. Det tok virkelig av! Det er mange der ute som er lei av all plast og forsøpling av jorda vår og overprising av enkle varer. Det ble reine folkebevegelsen ut av det og innlegget fikk over 14000 likes, 500 kommentarer og 7500 shares. Bama trakk til slutt purren fra markedet og kom til oss på Galleberg og hadde et veldig konstruktivt og bra møte med mine foreldre, min mann og jeg, og Framtiden i våre hender. 

Kveldsnytt på NRK, TV2, VG/E24, Dagsavisen, NRK radio, P4 og mange andre heiv seg på purresaken. Til og med danske aviser og nettsteder skrev om dette. Bama valgte etter tre dager å trekke overinnpakket purre. Forbrukermakt nytter! Det er selvsagt lett å gjøre narr av mor og datter som akker og uffer seg over innpakket purre, men denne saken handler om så mye mer enn det. Den handler om hvordan vi tar vare på jorda vår, maten vi spiser, markedskrefter og etikk!

Det har veltet inn med meldinger, nyttige linker og debattinnlegg på min Facebookside. Jeg har mottatt mail og telefoner fra engasjerte forbrukere og folk som vil gi en hyggelig tilbakemelding. Tusen takk alle sammen! Og aller mest takk til mamma som satte i gang det hele, og som er en så utrolig bra dame på alle måter.

Her er en liten oppsummering:
E24 sak nummer en
E24 sak med mesterkokk Even Ramsvik
P4 Misjonen, med Atle Antonsen og Johan Golden (9.5.14)
E24 sak nummer tre, etter møtet med Bama
Ekstrabladet i Danmark

Og det begynte altså på Facebook:









Min mann, Eivind, laget denne fine plakaten når det stormet som verst.

Og under ser dere møtereferatet jeg skrev på Fb etter at Bama hadde vært hos oss:







Comments

Popular Posts