Det er ikke bare Justin Bieber som har dårlige dager på jobben. Popstjernelivet er slitsomt. (Dette er faktisk ikke et ironisk innlegg).

I forrige århundre var jeg programleder på TV2. Der besto en stor del av jobben min av å intervjue popstjerner rundt om i verden. De blir ofte stilt usedvanlige dårlige spørsmål på sine promoturnéer. Jeg prøvde selv å gjøre mitt beste, men må beklage til alle som ble utsatt for dumme eller dårlig forberedte spørsmål på et noen ganger stotrende engelsk. Jeg klarte bl.a. å fornærme Cher, sjokkere Gwen Stefani, irritere All Saints, og få Pål Waaktaar oppgitt. Men andre ganger var det popstjerna som var utrolig sliten og lei. De hadde kanskje gjort 10 intervjuer før den dagen, og 100 intervjuer uka før. De ante ikke hvilket land de var i. De var døgnville. De pratet om et album de hadde laget for flere år siden, og var skikkelig lei av. De var langt unna venner og familie og ofte veldig ensomme. Management og promofolk dytta og dro i dem og timeplanen var et helvete. En popstjerne jeg snakka med opplevde at han ble nekta å gå på do i Japan, for det sto ikke i dagsplanen. Dette er ikke en forsvarstale for uproffe artister som sårer og skuffer fans, men kun tanker jeg har gjort meg etter gårsdagens popstjernebesøk her i Norge. Mennesker trenger pauser og hvile. At de tjener millioner i andre enden hjelper ikke alltid på humøret. Jeg er en tilhenger av nok (mye) hvile og søvn, det hjelper veldig på humøret. Her er noen av dem jeg møtte som ikke hadde fått nok avkobling den siste tiden. 
Lenny Kravitz. Han var dopa og sur og sint. Et veldig slitsom intervju. Per Sundnes intervjuet også stjerna, og etter at vi var ferdige sa han: Please, si at det ikke gikk bra for deg heller!
Nick Cave. Sur og introvert. Lånte sminken min før opptak. Forsvant i et kvarter for å legge make up.
Lauryn Hill. Blid men sliten. Nybakt mor med mann og barn på gangen.
Michael Stipe i REM. Sur, sliten og introvert. Hadde akkurat hivd ut min (ufine) kollega fra et annet program på TV2. Jeg kunne hilse fra Maxi Jazz fra Faithless, som jeg kjente litt på den tida, så det tinte ham opp.
Dette intervjuet med The Cardigans gikk kjempebra, men de to første ikke så bra. Vi var vel litt uerfarne både Nina og jeg i begynnelsen.
Cher. Kun proff og høflig når kamera gikk. Hadde egen lysmann som satte flatt og hvitt lys rett på. Triks for å se pen og rynkefri ut. Jeg klarte i tillegg å uttrykke meg litt klønete underveis i intervjuet slik at hun ble fornærma.
Damon Albarn. Hyggelig nok han, men dopa og trøtt.

No comments:

Post a Comment