Skrytebilder fra fjerne strøk er snart like kred som å røyke.

En fyr fra Australia mente jeg burde se The Great Barrier Reef. Det er i ferd med å dø pga golbal oppvarming, kommenterte jeg, og sa at jeg ikke ønsker å fly så langt for å bidra til enda større utstlipp. Han ble stille et kort øyeblikk, før han svarte: You should really see the Great Barrier Reef.
Sånne samtaler har jeg mange av. Folk vender det døve øret til. Men de fleste har dårlig samvittighet for å fly unødig mye, for vi vet at å fly er den desidert mest forurensende aktiviteten vi gjør. Som eksempel: en flytur til London tilsvarer bilkjøring i et halvt år. 
Fra Harvest: Nordmenn resirkulerer, kjører el-bil og vil være miljøvennlige. Samtidig flyr vi som nyforelskede. 8 millioner utenlandsreiser i 2002. I 2015 var tallet økt til 19,9 millioner. Innenriksflyvning kommer i tillegg. En nordmann slipper ut 10 tonn CO2 årlig. Snittet i verden er på 3,5 tonn. Til sammenligning svir vi av 2,2 tonn CO2 på en reise til New York, 3,3 tonn til Bangkok.
Det sies at det eneste som virkelig kan endre en vane er følelser. Rasjonalitet funker ikke, noe klimadebatten er et godt eksempel på. Tall, statistikker, målinger, prognoser. Ingenting hjelper. Vi endrer ikke vår adferd selv om vi vet, men vi gjør det hvis våre følelser blir påvirket. Nå føler vi oss bra når vi legger ut strandbilder fra Fiji på sosiale medier, fordi vi oppfatter at budskapet er: Her har vi sannelig noen lykkelige, ressurssterke og kosmopolittiske mennesker. Det går også an å se for seg at følelsen knyttet til et sånt budskap på sosiale medier ville vært motsatt: Her har vi en familie som ikke bryr seg om at den alene står for et CO2-utslipp som er mange titalls ganger høyere enn gjennomsnittsfamilien.

Dersom vi begynte å føle sånn, ville vi antakelig flydd langt sjeldnere enn vi gjør i dag. Og dersom vi likevel fortsatte å fly som før, ville vi kanskje latt være å fortelle hele verden om det, på samme måte som røykerne nå trekker jakka over hodet og stiller seg i mørke smug før de fyrer opp en sigarett.

No comments:

Post a Comment