Livet er herlig hos Fredriksens grafikk. Nå jobber jeg med litografier, snart blir det etsninger.

Her har jeg malt på steinen med fettholdig tusj. Så prepareres og fikseres den av trykker Fredriksen. Kalksteinen fuktes med vann. Konseptet er at fett og vann avstøter hverandre. Trykkfargen setter seg fast bare der jeg har malt på steinen. 
Her har vi trykket to farger. Først mørkebrunt og så lysegrått.
Nærbilde av mange lag med laveringer på stein.
Disse to motivene trykkes i en mindre presse. 
Første farge ble en dyp blå. Jeg har malt mange lag med tynn og tykk tusj på steinen. Jeg bruker bl.a. pennesplitt, pensel og en egen type litoblyant. Man kan skrape vekk tusjen med bl.a. skalpell og sandpapir, eller syre når steinen ligger i pressa. Syre er veldig gøy å jobbe med. Jeg må huske å filme den prosessen en gang. Da bobler det så fint og ukontrollert. 
Under ser du et første prøvetrykk av farge nummer en.



Fettholdig trykkfarge påføres i pressa. 
Her har jeg brukt både gul og rosa farge i samme slengen, dette kalles en «iris».
Slik ble det når irisen ble trykket over det mørkebrune og grå.
Så kjører vi på med gult. Jeg må male en ny stein for hver farge. 
(Hvis jeg ikke velger å redusere ned da, 
men det blir for komplisert å forklare akkurat nå, kjenner jeg).
Og så rødt. Og blått helt til slutt. 
Det er til sammen seks farger på dette trykket som måler 70x100 cm. 
Det største jeg har laget hittil!
Jeg har laget flere forskjellige fargevarianter, noen er uten gult, 
noen er uten rødt, og noen er uten blått. 
Bilder av disse kommer snart.

Under ser du trykker Anders Fredriksen, 
og foran ham ligger den siste steinen jeg malte til det store trykket. 
Den laget de blå feltene i bildet.

Her er en liten test før etsning skal prøves senere i år. 
Jeg har brukt en kobberplate med en gummi-asfaltblanding over. 
Det finnes mange, mange måter å jobbe med etsninger på.




Comments

Popular Posts