Kvinner er mindre verdt enn menn i kunstbransjen.

På denne likestillingens dag, 8. mars 2017, hvordan står det til med likestillingen i kunstbransjen?

Jeg har sett på tre store, norske gallerier.

- 5 av 28 kunstnere i stallen til Galleri Brandstrup er kvinner (under 18 prosent).
- 7 av 27 kunstnere i stallen til Galleri Haaken er kvinner (under 26 prosent).

- På kunstnerlisten på forsiden av Fineart.no er for tiden 15 av 15 kunstnere menn. Jeg har ikke registrert at noen har reagert på dette. Ville noen reagert om 15 av 15 var kvinner? 

Det er ikke bedre i USA. 4 prosent av kunsten på Metropolitan museum er signert kvinnelige kunstnere, mens 76 prosent av nakenaktene er av kvinnelige kropper. I 1985 hadde ingen kvinner utstilling på de ledende New York-museene Modern, Whitney, Guggenheim eller Metropolitan. I fjor, 20 år etter, var det kun 5 kvinnelige utstillere på disse museene. 

Av all kunst solgt på auksjon i NY i 2014 og 2015 var 92 prosent laget av mannlige kunstnere, 8 prosent var av kvinnelige kunstnere. Det samme tallene gjelder for kunsten som hang i MoMa (Museum of Modern art) og Tate i London i 2012, kun 8 prosent av kunsten som ble vist fram der var altså laget av kvinner. 

Britiske Bonhams har i over 200 år vært et av verdens ledende kunst-auksjonshus. I 2014 var kun 19 av de 500 bestselgende kunstnerne deres kvinner, det utgjør kun 3,8 prosent for kvinnene. Bonhams kommenterer selv at det er et stort prisgap mellom kvinner og menn, og de gir eksempelet mellom prisrekorden for henholdsvis mannlige og kvinnelige skulptører: Et verk av den kvinnelige skulptøren Germaine Richier ble solgt for 1.2 millioner pund i 2014. Samme år ble et verk av skulptøren Alberto Giacometti solgt for 91,6 millioner pund, noe som er nitti ganger mer. 

De 100 dyreste kunstverkene som ble solgt i 2012 var alle laget av menn. Under 3 prosent av alle kunstbøker handler om kvinnelige kunstnere.

La meg få avslutte med en setning fra noen andre som har tenkt over dette misforholdet: «Spør ikke om hvorfor det ikke har vært flere store kvinnelige kunstnere opp gjennom historien, spør heller hvorfor ikke flere kvinner har blitt betegnet som store kunstnere opp gjennom historien.»

PS, helt til slutt vil jeg informere om at jeg selv har levd godt som kunstner i 14 år. Og jeg har et langt og bra forhold til Galleri Fineart, hvor jeg også har stilt ut.

Kilder: The Guardian, Guerillagirls.com, Artnews, Artnet, Bonhams, National Museum of Women in Arts, The White review, The Telegraph.

Comments

Popular Posts