Magasinet 2.12.17



Det har vært noen emosjonelle og heftige uker. Jeg takket lenge nei til intervjuet i Dagbladets Magasinet, men valgte til slutt å stille opp fordi jeg bl.a. hadde behov for å fortelle om hvordan det var å jobbe i TV-bransjens seksualiserte miljø der toleransen for trakassering var veldig høy.

Jeg deler på ingen måte hele historien, eller alle episodene, kun utdrag. Alle som er nevnt er anonymisert og alle er kontaktet av Dagbladet for å gi sitt tilsvar. Jeg vil gjerne presisere at de historiene jeg forteller skjedde foran andre mennesker, det har bl.a. vært ledere, redaksjonsmedlemmer, kamerafolk og journalister til stede, og alt har skjedd i jobb-sammenheng. Tusen takk til dem som sier unnskyld, det var inntil nå noe jeg aldri så for meg skulle skje.

Takk til Dagbladets journalist Gry Thune, som har vært enestående. Takk til Aleksander Schau og Troy Guldbrandsen for støtten. Og spesielt takk til alle dere som har stått sammen med meg i det her, dette er noe vi har snakket om i 20 år. Nå blir vi endelig trodd og lyttet til. Det føles nærmest uvirkelig.

Hovedgrunnen til at jeg sa ja til å stille til intervju var fordi jeg ønsker å sette fokus på det som både Helsesistsa, Kripos og sjefen i Telenor, Berit Svendsen, roper varsku om: Ungdommene i Norge lever i en grenseløs og seksualisert digital verden. Vi må koble Metoo-kampanjen sammen med den seksualiserte ungdomskulturen.

Vi voksne må mye mer på banen og både lære opp og beskytte barna våre. Først må vi tilegne oss kunnskap selv. Små barn skal ikke ha tilgang til fri Internett på egen telefon, hvorfor synes vi det er greit?

En ungdomsklubb jeg var innom lot barn ned i 7-års alder spille voldsspill med 18-års grense. Mine barn kunne fortelle meg at det var helt vanlig i deres miljø. Jeg ble sjokkert.

Mobbing, nettovergrep og deling av nakenbilder og slåsskamper har blitt mer og mer vanlig de siste tre årene, i følge Kripos (og det sammenfaller med tiden da barn i Norge begynte å få tilgang til smarttelefon). Hvordan blir arbeidsmiljøene deres hvis ingen hjelper dem å rydde opp allerede nå?

Foreldreskolen.no har Telenor i samarbeid med Kripos og Helsesista laget en nettskole for oss foreldre. Der finner du mange gode tips.

To tips her: Gå inn på innstillinger på YouTube og huk av "begrenset innhold modus på", og legg inn Safe Search på Google.

Og: Helsesista sier vi må ta ned pekefingeren og tørre å ha åpne samtaler med barna våre. Da blir det lettere for dem å komme med vanskelige erfaringer uten å føle skam (f.eks. om de har sendt et nakenbilde av seg selv til noen og har kommet i trøbbel pga. det). Godt tips det også.

Hvis du er usikker på hva seksuell trakassering er eller hva som er innafor og ikke, så er den her veldig bra:


Og helt til slutt: Seksuell trakassering må inn i opplæringsloven og arbeidsmiljøloven. Seksualundervisningen i skolen er nødt til å bli både bedre og mer omfattende.

https://www.dagbladet.no/magasinet/det-eneste-jeg-handlet-om-var-to-pupper/68937992




Alle foto: Geir Dokken







Comments

Popular Posts