Om D.G.A.-teknikken (Digital Graphic Artwork):

Jeg får mange spørsmål om min nye teknikk, derfor har jeg laget en liten tekst om hvordan jeg jobber og hva dette er for noe. 

Jeg lager ofte bilder i D.G.A.-teknikken (Digital Graphic Artwork eller Digitalt Grafisk Arbeid), en teknikk som bl.a. Pushwagner jobber med. Fremgangsmåten minner om den jeg har når jeg lager serigrafi, men forskjellen ligger i hvordan fargen/blekket blir festet til arket, samt at jeg har større kontroll på det ferdige produktet. 

Dette er en forholdsvis ny teknikk på kunstmarkedet, så jeg gjorde mye research før jeg valgte hva jeg skulle skrive som teknikk ved signering av bilder. Etter å ha sanket inn informasjon og funnet ut av kuratorer ved bl.a. Metropolitan Museum i NY og Astrup Fearnley museet i Norge hadde kommet frem til at D.G.A. var en dekkende og god betegnelse, valgte jeg å signere bildene med dette. 

Jeg begynner med å lage tegninger i blyant som så tegnes over med blekk og pennesplitt. Så blir tegningene scannet inn høyoppløselig og deretter jobber jeg med finpussing og fargelegging digitalt. Det er mange tegninger som skal settes sammen, lag på lag med tegninger vil til slutt utgjøre et bilde. Det kan være opptil titalls tegninger som skal settes sammen og fargelegges. Hele tiden jobber jeg likt som ved serigrafi-fremstilling.

Forskjellen fra serigrafi er at jeg ikke trykker én og én farge ovenpå hverandre, men at alle fargene printes på arket simultant. Jeg har mer kontroll og flere muligheter når jeg jobber med D.G.A. enn når jeg lager serigrafi. Jeg synes fargene blir klare, sterke og jevne, noe jeg ha søkt å oppnå i tidligere teknikker uten å bli 100% fornøyd med resultatet. Jeg har dessuten større mulighet til å justere farger ut fra prøvetrykk og komme frem til de fargenyansene jeg ønsker. Jeg har også god mulighet til å justere motivet ut fra prøvetrykket og i det hele tatt rydde opp før bildet er klart for originalfremstilling.

Jeg lager maks 150 av hvert motiv og det finnes ikke flere enn disse tilgjengelig.
Produsenten garanterer opp til 200 års garanti på holdbarheten til farge og papir. 
Her ser dere et eksempel på et digitalt grafisk arbeid (D.G.A.). 
Dette er «Få en kos da» fra 2013.

Comments

  1. Takk for opplysning, men er det noen spesielle programmer du benytter når du jobber på det digitale, eks. photoshp ol..?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts