Det flyfrie året vårt. En gladtrist oppsummering.

´

For tredje året på rad våkner jeg den 1. januar til lyden av dryppende regn på taket. 2015 ble et flyfritt år for meg og jeg fikk lyst til å sjekke ut hva vi hadde sluppet ut av CO2 om vi hadde flydd som vi pleide.

Først en fun fact. Sist jeg hadde et flyfritt år så jeg slik ut:


Jeg gjort noen regnestykker på hva vi som familie ikke har sluppet ut av CO2 fra flyreiser i 2015.

Utgangspunktet er disse turene på økonomiklasse (om man reiser business eller førsteklasse nærmest dobles tallene):

- Sommertur til Malaga med familien: 1.67 tonn utslipp CO2
- To turer for å besøke familie i Stockholm: 0.8 tonn
- Familietur for å besøke gode venner i London: 0.84 tonn
- Jentetur til Roma: 0.3 tonn
- Jobbreiser til Tromsø, Berlin og London: 0.16 + 0.3 + 0.2 tonn
- Kjærestetur til NY: 3.74 tonn
- Juletur til Thailand med familien: 9.2 tonn (9.2 tonn tilsvarer hele CO2-utslippet til en gjennomsnittsnordmann i løpet av et år, dvs. mat, husholdning, oppvarming, klær, transport etc).

Totalt kunne vår families CO2-utstlipp fra flyreiser (minus min manns jobbreiser, de har jeg ikke tatt med) blitt på 17.67 tonn i 2015. Her er en visualisering av det:

I 1980 var CO2-utslippet på bare 1.5 tonn per innbygger i høykostland som Norge.


I de fleste afrikanske land er utslippet den dag i dag fremdeles kun null komma et eller annet per innbygger.

Qatar leder verstinglista med 43 tonn utstlipp CO2 per person per år. 




Comments

Popular Posts