ABOUT GUNILLA HOLM PLATOU


Jeg har siden 2002 jobbet heltid som kunstner, og det har vært humoristiske og melankolske ku-motiver som har stått i fokus store deler av denne tiden. 

Siden 2009 har jeg også jobbet med fugler som tema, og da spesielt de utrydningstruede (hele en av tre fuglearter er truet i Norge). Jeg jobber også med mange forskjellige miljøvernprosjekter, både alene, med andre kunstnere og designere, og med WWF, Naturvernforbundet, NRK og Framtiden i våre hender, for å nevne noen. Kjernetemaene er matavfall, søppel, forurensning og vern av natur. 

Jeg har hatt mer enn 50 separatutstillinger og vært med på over 80 kollektivutstillinger siden 2003.

Jeg jobber med alle typer medier: olje, akryl, akvarell, pastell, gouache, tusj, fargeblyanter og blekk. Arbeider blir til på lerret, papir eller MDF-plater.

Spesielt glad er jeg i litografi som uttrykksform, og har trykket lito hos Fredriksens Grafikk, Stentrykk, Jørund Sørensen og Tidaholm litografiska verkstad.

Om teknikken i kubildene mine:
Jeg liker en tegneseriaktig utrykksform, som samtidig skal ha naturalistiske elementer i seg. Kubildene mine skal være «gladkunst»!

Om teknikken i fuglemaleriene mine:
Jeg jobbet i mange år med å finne en måte å kombinere naturalistisk tegning (som jeg er veldig glad i) med nonfigurativt maleri (som jeg også er veldig glad i), og i fuglemotivene har jeg endelig funnet frem til en formel jeg trives med. Når jeg i tillegg kan knytte kunsten min opp mot naturvern, kan det ikke bli bedre for meg som kunstner.


For meg er det å male en dans og en kamp og mange frustrasjoner, med glimt av gleder, underveis i prosessen. Jeg har en ide i hodet mitt, men det blir aldri som tenkt. Jeg heller og spruter og slenger maling på lerretet. Flytende maling går sine egne veier, så jeg må bare valse med. Men det er også stille stunder foran maleriet med en tynn, liten pensel og rolige bevegelser. Jeg vil at alle bevegelsene skal synes i maleriet, både de voldsomme og de forsiktige. Det er så utrolig mange steg i prosessen. Det tar uker, gjerne måneder å bli ferdig. Alle lagene skal tørke før neste går på. Til slutt legges det på en ferniss, som i tillegg til å beskytte bildet, gjør det enklere å tørke støv av det, og får fargene til å poppe litt ekstra.

Historien om kuene mine:
Idéen til kuene mine kom da jeg jobbet i Spania i 2003, og det begynte som noe jeg syslet med på si på kveldene. Før dette hadde jeg kun jobbet med naturalistisk fremstilling av kuer. Folk lo da de så de rare kuene mine, og så ble det de små, komiske (og noen ganger melankolske) kubildene jeg har lager og solgt mest av, det hadde jeg ikke trodd da jeg begynte å lage dem! Jeg har nok nærmere 1000 kubilder på samvittigheten. Skissebøkene er fulle av nye idéer, så jeg går ikke tom på en stund. Min bror laget et dataprogram som plukket ut alle ord i norsk som inneholder bokstavene "ku". Det ble 13.000. Da er også bøyninger som "kunstløp-konkurransen" med. Min mann er designer og har kommet opp med mange skisser som jeg deretter lager en original av.

Hvis jeg klarer å både glede folk, og samtidig få dem til å tenke seg litt om, være litt mer bevisst på hvordan de lever og hvordan det påvirker miljøet, da har jeg oppnådd det jeg ønsker som kunster og menneske.


GUNILLA ON FLICKR

GUNILLA ON FACEBOOK

GUNILLA ON INSTAGRAM

GUNILLA'S WEBSHOP

No comments:

Post a Comment